Get Adobe Flash player
Powiększ/pomniejsz
Zoom in Regular Zoom out
Menu
Pogoda
Oborniki
16 grudnia 2018
Przeważnie pochmurno
-1°C
odczuwalna: -4°C
wilgotność: 86%
prędkość wiatru: 11 km/h E
Prognoza 17 grudnia 2018
dzień
Przeważnie pochmurnie
1°C
noc
Mglisto (pochmurnie)
-2°C
Prognoza 18 grudnia 2018
dzień
Przelotny deszcz
2°C
noc
Mglisto (pochmurnie)
-3°C
 

IMG_979815 maja mija 135 lat od oddania do użytku linii kolejowej z Poznania przez Oborniki, Rogoźno i Chodzież do Piły(15 maja 1879 rok). Była to pierwsza linia kolejowa wybudowana na terenie Wielkopolski z budżetu państwa po nacjonalizacji prywatnych przedsiębiorstw kolejowych. W pierwotnych planach powyższy szlak miało wybudować Towarzystwo Kolei Poznańsko – Kluczborskiej. Jednotorowa trasa wiodła z Poznania przez Piłę, Szczecinek do Kołobrzegu z odgałęzieniem w Szczecinku do Ustki. Od 1 stycznia 1886 roku trasa posiadała już drugi tor jezdny.

Po odzyskaniu niepodległości trasa ta została przedzielona granicą. Punkt graniczny znajdował się pomiędzy stacją Dziembówko a Piłą Kaliną.
1 stycznia 1922 roku powyższy fragment został rozebrany. W tym samym czasie zdemontowano jeden tor od Rogoźna do Dziembówka. W okresie II wojny światowej ten sam los spotkał odcinek od Złotnik do Rogoźna. Okupant za to odbudował brakujący fragment między Dziembówkiem a Piłą Kaliną. Znów pociągi mogły zacząć jeździć bezpośrednio do Kołobrzegu, nad morze. Powyższe przedsięwzięcie miało znaczenie strategiczne dla okupanta, ponieważ ułatwiało ruch pociągów wojskowych w północnej Wielkopolsce.

W okresie Polski Ludowej etapami modernizowano najkrótsze połączenie z Wielkopolski na Pomorze Środkowe. Odbudowano most na Warcie wykorzystując w tym celu zniszczoną pod koniec wojny konstrukcję. Rok 1949 przyniósł otwarcie nowego przystanku – Oborniki WLKP Miasto. Przystanek ten wybudowany został w czynie społecznym przez mieszkańców Obornik, kosztem 901 tysięcy złotych. Inwestycja ta przybliżyła mieszkańcom miasta kolej. W latach 70-tych dobudowano drugi tor od Złotnik do mostu nad Wartą w Obornikach (dawny posterunek Oborniki WLKP Mo).

29 listopada 1990 roku, otworzono trakcję elektryczną i nastąpił przejazd pierwszego pociągu elektrycznego z Poznania do Piły. W skład pociągu wchodziły dwie jednostki elektryczne EN57. Największe obchody związane z tym wydarzeniem zorganizował w Rogoźnie ówczesny zawiadowca stacji – Pan Przemysław Dobrogowski (była orkiestra oraz ksiądz, który poświęcił przybyły pociąg oraz podróżnych). Za rok (w 2015 roku) będziemy obchodzić 25 rocznicę elektryfikacji tego odcinka trasy. Trasa była elektryfikowana etapami. Jako pierwszy został zelektryfikowany w 1988 roku odcinek z Kołobrzegu do Białogardu. W 1989 roku ruszyły pociągi elektryczne z Piły w stronę Białogardu. Było to ostatnie przedsięwzięcie elektryfikacyjne kolei na terenie Wielkopolski.

W tym miejscu należy dodać, że na trasie znajdowały się stacje węzłowe:

– Oborniki WLKP, z których można było dojechać przez Obrzycko do Wronek (rozbiórka linii na terenie gminy Oborniki w 2008 roku).

– Rogoźno WLKP, największa stacja, na której krzyżują się linie z Poznania do Piły
i z Inowrocławia do Drawskiego Młyna przez Żnin, Wągrowiec, Ryczywół, Bzowo Goraj.

– Chodzież, gdzie zaczynała się trasa do Gołańczy. Linia rozebrana została w 2013 roku.

Z okazji 135-lecia linii kolejowej Poznań – Piła po raz kolejny sympatycy kolei z Nadwarciańskiej Kolei Drezynowej postanowili przybliżyć wszystkim ten fragment historii. Znakomitą okazją do przybliżenia dziejów kolei w naszym regionie było otwarcie okolicznościowej wystawy. Wraz z pracownikami Muzeum Regionalnego w Rogoźnie przygotowano wystawę „Magia kolei w zbiorach Krzysztofa Springera”. Przedstawione na niej zbiory prezentują minione czasy, prezentują wiek kolei. Można odnaleźć różnego typu dokumenty, rozkłady jazdy pociągów, mundury, lampy, porcelanę i etc. Można odnaleźć wszystko co przypomina historię kolei oraz 135 lat trasy Poznań – Piła.

Podczas wernisażu wystawy, Krzysztof Springer przedstawił zebranym w kilku słowach swoje zbiory oraz zaprezentował krótkie filmy upamiętniające kolejowe dzieje. Jednym z tych filmów była uroczystość powitania pierwszego pociągu elektrycznego w 1990 roku, na stacji Chodzież, autorstwa Leszka Wincenciaka.

Otwarcie wystawy zapoczątkowało prawdziwe obchody jubileuszu. Od początku lutego kupując bilet na Małym Dworcu w Obornika można obejrzeć mini wystawę. Kolejna powstanie przy współpracy z Urzędem Miasta Oborniki na naszym rynku. Jednak prawdziwą gratką będzie pociąg jubileuszowy JUBILAT. Jak nam zdradził Prezes NKD – Krzysztof Springer – w maju chce wraz z kolegami zorganizować okolicznościowy pociąg, który przejedzie z Poznania do Piły, będzie miał dość oryginalne zestawienie i zatrzyma się na wybranych stacjach. Podczas postoju będzie można zobaczyć wnętrze składu, zobaczyć przygotowane przez lokalne ośrodki kultury przedstawienia i wybrać się na wycieczkę.

Nadwarciańska Kolej Drezynowa (NKD) to stowarzyszenie powołane do kultywowania tradycji kolejowych w naszym regionie. Dzięki ciężkiej pracy członków NKD co roku społeczność lokalna może w ciekawy sposób poznać fragment historii. Zostało założone w 2011 roku w Obrzycku, by ratować ostatni fragment linii kolejowej Oborniki – Wronki. Dzięki staraniom i pozyskanym funduszom udało się wydać monografię linii Oborniki – Wronki: „Kolej doliny Warty. Historia linii kolejowej Oborniki – Obrzycko – Wronki” autorstwa Krzysztofa Springera (Prezesa NKD). Zorganizować pociąg turystyczny DREZYNIARZ do Czarnkowa czy liczne imprezy plenerowe. Obecnie przywracana jest przez NKD do życia nieczynna linia kolejowa Szamotuły – Ostroróg – Międzychód. To w Ostrorogu znajduje się obecnie baza i drezyny. To do Ostroroga można przybyć i pojeździć drezynami. NKD stara się uczestniczyć także w imprezach organizowanych przez inne organizacje czy samorządy, by także w ten sposób reklamować swoją działalność oraz dzieje kolei.

 Tekst i foto: Krzysztof Springer

Print Friendly, PDF & Email